- Altijd binnen 1 werkdag reactie
- Offerteaanvraag is altijd vrijblijvend en onder voorbehoud van beschikbaarheid
- Evanthia heeft veel ervaring met wereldwijde distributie
Jubilarissen Keukenhof en De Zonnebloem in het zonnetje gezet door Sunsation
2024 is een feestelijk jaar voor Keukenhof en De Zonnebloem. Alle twee jubileren ze dit jaar. Keukenhof en Nationale Vereniging de Zonnebloem vieren hun 75-jarig jubileum. Telerscollectief Sunsation viert het feest mee. Al enkele jaren heeft Sunsation een unieke samenwerking met zowel Keukenhof als de Zonnebloem. Over de jubilea en de samenwerking tussen de drie organisaties spraken we met Sandra Bechtholt, directeur van Keukenhof, Marc Damen, directeur Nationale Vereniging de Zonnebloem en namens Sunsation met Louis Kester, Commercieel directeur bij Evanthia, de veredelaar van Sunsation potzonnebloemen. We spraken hen op de extra feestelijke jaarlijkse Zonnedag.
“Het is een bijzonder feestelijk jubileumjaar. Natuurlijk wil ik namens Nationale Vereniging de Zonnebloem Keukenhof hartelijk feliciteren dat zij al 75 jaar bezoekers van over de hele wereld betovert met haar bloemenpracht”, vertelt Marc Damen, directeur Nationale Vereniging de Zonnebloem. Voor Sandra Bechtholt, directeur van Keukenhof, is de Zonnedag al aan het eind van het Keukenhof seizoen. Dit jaar een heel bijzonder seizoen met heel veel jubileum activiteiten. “We wilden het jubileum vooral vieren met de mensen die belangrijk zijn voor Keukenhof en die ons in de afgelopen 75 jaar ondersteund hebben. Dat zijn onder andere de sector, de bezoekers, de inzenders en deelnemers van de bloemenshows, omwonenden, maar ook De Zonnebloem”, aldus Bechtholt.
Voor Louis Kester, Commercieel directeur bij Evanthia, is de Zonnedag een jaarlijks hoogtepunt. “Op deze dag komen afdelingen van De Zonnebloem uit regio Bollenstreek met een aantal van hun leden langs bij Keukenhof. Hier wordt vrij entree gecombineerd met een verrassings-optreden van een bekende artiest, een heerlijke kop koffie plus appelgebak en uiteindelijk een lunch.” Ze kijken wekenlang naar de feestelijke dag uit en genieten met volle teugen van de verwen-dag. “De bezoekers met een pot-zonnebloem van Sunsation naar huis zien gaan – met een grote glimlach op hun gezicht, is de reden waarom we zo graag samenwerken met De Zonnebloem.”
75 jaar geleden
Nationale Vereniging de Zonnebloem is 75 jaar geleden ontstaan uit een radioprogramma speciaal voor zieken en gehandicapten ‘Radioziekenbezoek de Zonnebloem’. Omdat oprichter Alex van Wayenburg deze mensen de eigenschap van een zonnebloem wilde voorhouden: een zonnebloem richt zich altijd naar de zon en ontleent haar groeikracht aan het zonlicht.
Ook de geschiedenis van Keukenhof gaat terug tot 1949. Een aantal bollentelers- en exporteurs hadden, samen met de burgemeester van Lisse, het idee om op een deel van Landgoed Keukenhof een showtuin in te richten. Al in 1950 opende Keukenhof voor het publiek. De eerste bloemententoonstelling was meteen een succes. Het park trok in dat jaar 236.000 bezoekers. “Dit jaar tijdens ons jubileum is Keukenhof de wereldberoemde etalage van de Nederlandse sierteelt en een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Nederland”, vertelt Bechtholt. “Het aantal bezoekers groeide tot zo’n 1,4 miljoen bezoekers vandaag de dag.”
Het onstaan van de samenwerking
De Zonnebloem – Keukenhof
Namens de Zonnebloem zetten 29.000 vrijwilligers zich dagelijks in voor alle mensen met een lichamelijke beperking om hen een onvergetelijke dag te bezorgen, vooral voor hen die in een sociaal isolement dreigen te komen. “Maar bij de recreatieve activiteiten merken we steeds vaker dat toegankelijkheid een obstakel is. De Zonnebloem heeft daarom een toets ontwikkeld waarin we vrijetijdslocaties testen op hun rolstoeltoegankelijkheid. Dat is een volledige toets op onder andere de hoogte van drempels, breedte van deuropeningen en zichtlijnen van attracties, tot aanwezigheid van mindervalidentoiletten en bejegening van het personeel.”
Keukenhof heeft in 2016 al meegedaan aan de toets en is door keurmeesters en 12 personen met een lichamelijke beperking bezocht en beoordeeld op toegankelijkheid en gastvrijheid. Voor toegankelijkheid scoorde Keukenhof een 8,1 en voor gastvrijheid gemiddeld een 7,7. “Dat is een hele mooie score en zegt iets over het belang dat Keukenhof inziet voor onze doelgroep. Het verklaart zeker waarom zoveel Zonnebloemafdelingen Keukenhof jaarlijks bezoeken”, vertelt Damen. Dit seizoen waren onder andere ook Zonnebloemafdeling Nieuwveen en afdeling Vlaardingen op bezoek. Ik hoop dat we samen nog vele mooie jubileumjaren mogen vieren in de toekomst.
De Zonnebloem – Sunsation
Vijf jaar geleden, tijdens ons 70-jarig bestaan, mocht de zoon van oprichter Alex van Wayenburg de speciaal gekweekte pot-zonnebloem Sunsation Sunflower dopen met de naam Alex van Wayenburg hier in Keukenhof”, vertelt Damen. “Deze pot-zonnebloem doet haar naam eer aan, want ze straalt zoveel warmte uit. Vereniging de Zonnebloem is extra trots en dankbaar dat het telerscollectief samen met Evanthia de vereniging ondersteunt. Tijdens Nationale Ziekendag, op de 2e zondag van september, delen veel afdelingen van de Zonnebloem deze vrolijke planten uit aan hun deelnemers.”
“In het start-jaar van onze samenwerking heeft ALDI samen met Lemkes een grote landelijke actie met de verkoop van pot-zonnebloemen uitgevoerd. Met als resultaat een cheque van 50.000 euro. Een enorm resultaat bij de start van onze samenwerking”, vertelt Kester. “Dit jaar hebben een landelijke actie met Intratuin vanaf zondag 30 juni – waarbij voor iedere verkochte plant – één euro aan De Zonnebloem overgemaakt wordt. We kijken uit naar wederom een zonnig resultaat van deze actie!”
Bekendheid
De associatie tussen Sunsation en De Zonnebloem is volgens Kester op de Nederlandse markt een voor de hand liggende. “Sunsation is inmiddels een meer-dan-bekend-merk bij de Nederlandse handel. Op tenders van bijvoorbeeld retail staat ‘gewoon’ Sunsation als aanduiding voor pot-zonnebloemen. Dus qua bekendheid in Nederland en haar afzetmarkt geen gebrek. Buiten Nederland is de naam Sunsation nog minder bekend, maar begint wel toe te nemen doordat de Nederlandse kwekers al jarenlang onder deze naam de tuincentra in bijvoorbeeld Duitsland van deze pot-zonnebloemen voorziet.” Volgens Kester is de compacte genetica in de Sunsation een ‘must’ voor de komende jaren. Veel rem-middelen mogen niet meer gebruikt worden. “Dan is een vanuit genetica compacte variant van de pot-zonnebloem Sunsation wel een hele belangrijke.”
Verhalen van bloemen vertellen
Bechtholt benadrukt tot slot dat bloemen iets voor mensen betekenen: “Ze genieten ervan en ze krijgen er ook een goed gevoel van bloemen. Dat zie je ook heel goed als je een rondje loopt door de Keukenhof. Mensen lopen glimlachend rond en maken heel veel selfies met de prachtige bloemen. Dit is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en we zullen hier op in blijven spelen”, aldus Bechtholt. “Maar de voorjaarsbloeiers in onze tuin vertellen ook verhalen: over de komst van de tulp 400 jaar geleden maar ook van de innovaties in het heden, verleden en de toekomst. Die verhalen willen we in Keukenhof in de toekomst meer en meer gaan vertellen.”
Bron: www.Floranews.com
Relevante artikelen
- Colleganieuws1.000 stelen Matthiola StoX® onderweg naar Vaticaanstad
- ColleganieuwsNieuwsKiezen voor het beste in jaarrond Leeuwenbekken
- ColleganieuwsNieuwsVeredelaar Evanthia: "Het verbinden van kwekers en exporteurs in de keten is ons uitgangspunt"
- ColleganieuwsNieuwsIn gesprek met Gerja van den Burg over 10 jaar Evanthia